Bezsenność - czym jest i jak sobie z nią radzić?

BezsennośćWskazuje się, że co drugi Polak cierpi na bezsenność. Kłopoty ze snem tłumaczymy najczęściej stresem i zbyt szybkim tempem życia i nie przykładamy większej uwagi do tego, jak śpimy. A to błąd, bo przedłużająca się bezsenność może spowodować spadek koncentracji, pogorszenie pamięci, rozdrażnienie czy większą ilość popełnianych przez nas błędów. Czym tak naprawdę więc jest ta dolegliwość i jak z nią walczyć?

Bezsenność (łac. Insomnia) to zaburzenia charakteryzujące się przede wszystkim niedostateczną ilością snu albo jego złą jakością. Nie oznacza więc, że cierpimy na bezsenność tylko wtedy, gdy nie możemy długo zasnąć i przez kilka godzin przewracamy się z boku na bok. Ta dolegliwość dotyczy nas również wtedy, jeśli w nocy wybudzamy się kilkukrotnie - nawet jeśli za chwilę śpimy dalej- lub gdy budzimy się o wiele za wcześnie i nie możemy ponownie zasnąć.

Diagnostyka i przyczyny bezsenności

Bezsenność stwierdza się tak jak inną przewlekłą chorobę. Jeśli problemy z utrzymaniem snu lub w ogóle z jego przyjściem utrzymują się przez dłuższy okres niż trzy tygodnie, to uznaje się, że jest to już choroba. Przyczyny bezsenności mogą być różne. Począwszy od stresu, nadmiaru obowiązków aż po choroby innych organów i narządów. Z tego względu może więc być ona jedynie objawem innej poważniejszej choroby lub stanowić odrębną jednostkę chorobową. Nie należy więc jej lekceważyć. Jeśli po zastosowaniu się do wskazówek, jakie najczęściej udziela się osobom niemogącym spać, poprawa w dalszym ciągu nie następuje, to koniecznie trzeba się udać do lekarza.

Do najczęstszych przyczyn bezsenności zalicza się wszelkie choroby o podłożu psychicznym, takie jak depresja, psychoza; ponadto wpływ na jakość snu ma również m. in.: bezdech, zespół niespokojnych nóg, źle dobrana farmakoterapia oraz wspomniany już stres i nadmiar obowiązków.

Jak więc radzić sobie z insomnią?

Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią higienę snu. Oto kilka propozycji, które mogą pomóc w walce o dobry sen:

  1. 1Wstawajmy zawsze o tej samej porze, bez względu na to, czy jesteśmy wyspani czy nie.
  2. Nie przyjmujmy na 4-6 godzin przed snem środków pobudzających. Nie pijmy więc kawy, alkoholu, ani nie przyjmujmy żadnych środków psychotropowych.
  3. Wywietrzmy pokój przed snem. Może to truizm, ale naprawdę ważne jest powietrze w pokoju, w którym śpimy. Duchota i smród nie pomogą nam w odpoczynku.
  4. Skręćmy na noc grzejnik. Nie musimy skręcać go całkowicie, ale jedynie zmniejszyć temperaturę. Wskazuje się, że najlepszą temperaturą do spania są 18-22 stopnie.
  5. Nie śpij w ciągu dnia. Nawet 15 minut.
  6. Nie objadaj się przed snem. Ostatni posiłek powinieneś spożyć najpóźniej trzy godziny przed pójściem, by organizm miał czas na jego przetrawienie.
  7. Możesz również wprowadzić lekkostrawną dietę. Ciężkie, tłuste potrawy obciążają żołądek, który może w nocy domagać się uwagi.
  8. Kup sobie wygodne łóżko
  9. Idź spać dopiero wtedy, kiedy naprawdę czujesz się senny. Kładzenie się wcześniej do łóżka nie da żadnych efektów, jeśli nie chce ci się spać. Wywołasz tym tylko frustrację, że już tak długo próbujesz zasnąć a czas nieubłaganie upływa.
  10. Zminimalizuj dostęp światła do minimum. Jeśli masz zegar z podświetlaną tarczą to ustaw go tak, aby nie świecił w twoją stronę.
  11. Postaw budzik, zegarek, telefon w taki sposób byś nie mógł odczytać godziny, gdy przebudzisz się w nocy. Unikniesz tym samym zbędnych nerwów i odliczania, ile jeszcze pozostało ci czasu na sen.
  12. Postaraj się również zminimalizować hałasy. Pomocne mogą się w tym okazać stopery. Jest to jednak kwestia bardzo indywidualna. Niektórzy zasypiają właśnie dopiero, gdy „zapuszczą w tle” muzykę lub film. Jeśli należysz do tych osób, to postaraj się, by nie była to np. pobudzająca rockowa muzyka. Może wybrać należy bardziej śpiew ptaków, szum lasu, czy muzykę relaksacyjną.
  13. Ułatwić sen może również podejmowanie regularnej aktywności fizycznej popołudniami. Organizm po wysiłku będzie bardziej zmęczony i będzie domagał się odpoczynku.
  14. Staraj się unikać sytuacji stresowych. Oczywiście nie zawsze się to udaje, ale kiedy kładziesz się spać, staraj się myśleć o czymś przyjemnym. Jeśli masz nerwową atmosferę w pracy, to staraj się zostawić ją za drzwiami domu. Dom jest twoją oazą, miejscem do którego masz chętnie wracać i odpoczywać. Nie przynoś więc do domu problemów w pracy.

Jeśli jednak powyższe wskazówki nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, to udaj się do lekarza. Po wysłuchaniu i zbadaniu powinien on dobrać odpowiednie leczenie farmakologiczne. Możesz sam wspomóc się dostępnymi na rynku ziołowymi środkami na bezsenność. Jednak przy bardzo intensywnych zaburzeniach nie przyniosą one żadnego skutku. Ponadto może okazać się, że bezsenność na którą cierpisz nie jest choroba samą w sobie, a jedynie objawem innej choroby i wtedy nie wystarczą domowe sposoby. W tym przypadku lekarz nie będzie leczył samej bezsenności a skupi się na ognisku choroby, tym samym przywracając zdrowy sen.

Źródła:



Podobne:
Zioła i przyprawy - właściwości zdrowotne i działanie

Zioła i przyprawy w kuchniZioła i przyprawy, które dodajemy, do przyrządzanych przez nas potraw nadają, im mocniejszy i bardziej wyrazisty smak. Dosypywane

Czym jest system przyzywowy? Zastosowanie systemów przyzywowych

System przyzywowy - szpitalNowoczesne systemy przyzywowe, zwane również systemami przywoławczymi, znajdują szerokie zastosowanie w przemyśle, gos

Sposoby na przeziębienie - miód, malina i nie tylko

Sposoby na przeziębienie Przeziębienia potrafią skutecznie zrujnować nasze plany. Bardzo przydatna jest wiedza o tym, jak domowymi sposobami wspomóc